Kom op de site Specificaties De motor (Bolle) Geschiedenis Restauratie Nieuws Album Contact Bronnen
  Restauratie
 Kort na de oorlog is het schip voorzien van een verhoogde den om meer  inhoud te krijgen voor ladingen met een laag gewicht per m3. Na het overlijden van Kees van IJsseldijk is het schip verkocht en is het gebruikt en verbouwd als woonschip. Het stuurhuis en de machinekameringang zijn enigzins gewijzigd en de kachelkist voor de stuurhut is verdwenen. Theo van Loon heeft de verhoogde den, die in tussentijd voorzien was van ramen, verwijderd en de oorspronkelijke den weer aangebracht. Het laadruim kreeg nieuwe houten luiken zoals vroeger in gebruik. Het schip is deukvrij gemaakt en waar nodig gerepareerd. Voor ons was o.a. het bruikbaar maken van de originele Bolnes een grote uitdaging. Na aanvankelijk hevig protest van de motor (hoesten proesten en stoten) en het dreigement van “Je gaat eruit Bolle” lijkt het uiteindelijk gelukt de machine te laten draaien zoals het hoort en kunnen we weer volop genieten van het bijzondere geluid. Met dank aan Jos van Velsen van de firma Electrabrandt in Rijnsburg zijn de verstuiver en de terugslagklepjes in de inspuitleiding geoptimaliseerd waardoor de motor nu ook stationair goed blijft lopen. De laatste verbetering moet nog worden uitgevoerd namelijk de passing van de plunjer in de brandstofpomp verbeteren. Op het roefdek is weer een koekoek / bovenlicht geplaatst.Ook is er weer een naamplank aangebracht met de originele afmetingen. De den hebben we voorzien van schalkhaken zodat het weer mogelijk is dekkleden te trekken met schalklatten en keggen. De septers naast het gangboord zijn weer aangebracht en voorzien van een staaldraad railing. De stalen laadmast is weer geplaatst en de laadboom ligt klaar en wordt binnenkort geplaatst. Een tuiglier moet eerst nog gerestaureerd worden en zal daarna dan naast de mast geplaatst worden zodat alles weer bruikbaar wordt.     
De mast en het zeil zijn al voor de oorlog verwijderd.
Gesponsord door :
Restauratie