De motor is voorzien van een kruishoofd waardoor er geen zijdelingse belasting (slijtage) in de cilinder plaatsvindt. De motor wordt gezien als een kruising tussen een explosiemotor en de vroegere stoommachine. De technieken uit het stoom tijdperk zijn herken-baar aanwezig. Deze motor draaide op alle vloeibare brandstoffen zoals gasolie, paraffine olie, teerolie ,ruwolie etc. Hij zou nu dus ook op biodiesel of plantaardige olie kunnen draaien. Toen Darius Oosterbos het schip kocht zat de motor vast. Hij heeft het schip in eersteinstantie naar de werf Stallinga in Leiden gebracht en de kop en de zuiger getrokken. Er zat een lichtevervorming aan de onderzijde van de cillinderwand Mogelijk door vorst. De onderzijde is toen gekotterden alles is weer teruggemonteerd.
Voor zover we weten is dit de oudste nog varende Bolnes Wie weet het beter ? mail driegebroeders@edenu.nl
Een ééncilinder gloeikop ruwoliemotor S4 van 26-30 Pk.Deze motor werd type II genoemd omdat het de verbeterde versie was van de eerste gloeikop motoren van Bolnes.
Bolnes ruwoliemotorType II model S4 30 PK Motor nr 452
Het schip vaart nog altijd met de eerste motor die tijdens de bouw in 1922 geplaatst is.