Aardappelen
Zoals de meeste motorschepen in die tijd werd de Drie gebroeders uitgerust met een mast en laadboom / giek Hiermee kon ook een hulpzijl worden bijgezet.  Sommige verzekeringsmaatschappijen eisten dit in de beginperiode van de motorvaart vanwege de vermeende onbetrouw- baarheid van de toenmalige motoren. De mast en laadboom werden hoofdzakelijk gebruikt als laad- en losgerij. Op de Drie Gebroeders is de mast al voor de oorlog verwijderd. De bolnes in de Drie Gebroeders draait echter nog steeds. De stuurhut is nog steeds demontabel ivm de kruiplijn. De schepen voeren o.a. met hun lading aardappelen naar de binnenstad van Amsterdam en moesten daar lage bruggen passeren. Er werden meestal aardappelen in Zeeland of Zuidholland geladen voor Amsterdam. Dit werd altijd voor de zelfde aardappelhandelaar gedaan: Aardappelhandel Bosboom. De eigenaar Bosboom was van Joodse afkomst en heeft de oorlog niet mogen overleven. In de tijd van Ten Haaf werden de schepen in Amsterdam direct helemaal gelost. Later in de tijd van Cornelis van IJsseldijk moest er, net als vaak bij andere schepen, gewacht worden tot ze waren leegverkocht. Het kon dan wel een week duren voordat het schip leeg was.
Geschiedenis Drie Gebroeders Wilhelmina Wetenswaardigheden Aardappels Tijdlijn . Hoofdmenu Album
Gesponsord door :
Aardappels